„Paparazzo în marile mahalale”
aduce în atenţie şi un autor din familia rară a ironiştilor, în frunte cu Marin
Sorescu, dar şi Romulus Vulpescu şi Emil Brumaru. Inventivitatea de limbaj
poetic, în formă de mononimuri – cum le
spune – este şi-n acest al doilea volum, extraordinară. Nu, nu avem doar forma
aceea de texte ce trec din gură în gură, precum: „Aplecându-se Arthur…”,
aceasta poate fi, eventual, un punct de plecare în construcţia fastuoasă a unui
volum de sine stătător, original: „…Sub Turnul Negru, străjuind/şi azi străvechiul
burg Corona/prin coamă Eol se-alinta/ca pe faleză, la Belona,/plutind spre
larg, m-am tulburat/şi am scăpat din frâu timona,/corabia s-a spart de-un
val,/ca de-un blestem, dar n-am fost Iona,/ba nici Othello cel turbat/cu „dă-mi
năframa, Desdemona!”/…Parfumul unic s-a pierdut/într-un tsunami de Rexona/sideful
perlelor s-a stins/cu pensula şi acetona…” Şi-n formula aceasta sunt elaborate
mai toate poemele, fascinant fiind extraordinarul joc vocabularistic – ca să
folosim un termen rebarbativ. Parcă ţopăi tot timpul pe cuvinte, din care, până
la urmă, se încheagă un tablou de viaţă, cu o anume culoare locală şi o
tipologie, când caricaturizată, când îngroşată, când silfidă – evident, cea
feminină – când chiar serioasă. Cu o astfel de varietate stilistică,
tipologică, dar şi tematică, dl. Sorin Basangeac nu plictiseşte deloc – chiar
dacă primejdia manierismului există – e antrenant şi cu mare haz. Chiar că e
nevoie de o asemenea poezie. În fond, „Ridentem dicere verum” (Să spun adevărul
râzând – zicea demult Horaţiu în „Satire”
I, 1, 24), că şi-n neamurile acelea moravurile trebuiau îndreptate. Atâta cât
poate face arta. În volumul de faţă, impresionant este limbajul poetic. De-o
vervă extraordinară, autorul transpunându-se în ipostaza actorului care îşi
joacă piesa pe scenă, în faţa unui public care se amuză copios.Aceasta este o faţă, dar se poate trece şi pe o
alta: a unei lecturi în care cititorul se des-fată în universul umoristic,
comic, satiric pe care-l creează autorul.Şi
mai e o faţă: cea de cronică rimată şi ritmată a unui timp care-i oferă
autorului material de inspiraţie infinit.Inventivitatea nu este una strict de
limbaj, ci, mai ales, de situaţie. Ceea ce nu surprinde! De la «Cherchez la
femme!»,la «Pax americana», de la «Ruga unui păgân» la «For adults only» şi
tot aşa, cu o plăcere rabelaisiană de a prezenta lumea prin care trece învăluit
în mantia-i neagră de Mefisto sau de călugăr benedictin.Compoziţional, volumul aduce cel puţin două lucruri remarcabile –
monorimia şi aşezarea versurilor după formula gazelului: „Mă doare-n cot, la
propriu,/dar nu vreau frecţii cu carmol/şi nici alt leac ce pute,/împachetarea
cu nămol/extras din Marea Moartă/şi-adus de un hagiu în ol...” («Foradults
only»).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu