duminică, 1 noiembrie 2015

Mirela Aldea: Continua privire sau Prefaţă la un debut așteptat, Editura Pastel, 2011


Cu mai bine de trei ani în urmă (2008), între cele peste 70 de plicuri venite din toată ţara pentru cea de-a 27-a ediţie a Concursului Naţional de Poezie „Carmen Patriae”, organizat de Centrul Cultural „Reduta” din Braşov, se afla şi cel cu motto-ul „Cea mai bună metodă de a fi cineva e să fii tu însuţi”. Cine era autorul (autoarea) care se prezenta cu acest motto, juriul (cu academicianul Al. Suciu – preşedinte, Ion Aurel Brumaru – critic literar, Nicolae Stoie – poet, Adrian Lăcătuşu – lector universitar la Facultatea de Litere Braşov – membrii) avea să afle după deschiderea plicurilor. Se numea Mirela Aldea, din localitatea Dumbrăveni, jud. Sibiu, şi era studentă la Facultatea de Psihologie a Universităţii „Transilvania” Braşov. Obţinuse o Menţiune. Nu era puţin, dat fiind numărul mare de participanţi şi dată fiind valoarea literară a scrierilor trimise. Ca director al instituţiei menţionate, am cunoscut-o şi pe Mirela Aldea la decernarea premiilor şi-am invitat-o să participe şi la Cenaclul Filialei Braşov a Uniunii Scriitorilor din România şi-al Centrului cultural „Reduta”, pe care-l conduceam şi-l conduc şi acum. Şi-a venit, citind mereu din ceea ce scria, nedezminţind deloc valoarea ce-o arătase şi în concurs. Şi, evident, poemele s-au tot adunat, destule pentru a constitui un volum. Am încurajat-o să-l facă şi să treacă la publicarea lui. O nouă premiere (Locul I) la Concursul „101 zile de cultură la Costineşti”, Constanţa, i-a dat şi şansa materială, premiul constând din finanţarea tipăririi volumului de debut. Nimic mai de dorit, fiindcă Mirela Aldea are cu ce păşi în poezia română de azi. O continuă privire în sine e îmbrăcată într-o formă poetică originală, cu metafore frumoase şi cu melodie caldă. Raportarea trăirii la lumea din imediata apropiere sau ceva mai depărtată, se face cu o anume teamă, tipică adolescenţei, iar armonizarea stărilor sufleteşti cu ipostazele şi vibraţiile naturii, reprezintă, poate, cea mai realizată parte a creaţiei Mirelei Aldea. Mai mereu, această armonizare ia forma nedumeririi, a uimirii, a întrebării. Foarte sinceră, firească şi într-un vibratto – ce-i drept – mai ales melancolic. Desenul cadrului este impresionist: „Pe pasarelă fantasme elegante se plimbă agale/cu capu-n pământ/când le priveşti se închid în capsule etanşe/şi trec fugitiv/doar noaptea sufletele lor se ţin cuminţi de mână…” (Început). De altfel, toată estetica acestui volum ţine de modernismul post-simbolist. Expresia poetică propriu-zisă este originală, atât în metaforă strictă, cât şi pe întregul text. E foarte caldă în tot ce spune, confesiunea se face zâmbind permanent, chiar şi-n durere. E o înţelegere pură față de toți și toate, dar mai ales față de iubitul trecător. Dar senzația de suflet închis într-o cutie, e dominantă, nu însă fără proiecţia paralelă a evadării, a urnirii celor ce nu vor să fie altfel, nici chiar el, posibilul iubit. Recuzita lexicală e simbolistă: de la străzile pustii, gările singuratice, la oraşele triste peste care coboară noaptea adâncă şi-n care se aude vântul sumbru al toamnei, în timp ce sufletul ei stă la marginea mării, privind cum o barcă se depărtează singură. Sigur, se simte influenţa bacoviană şi-a simboliştilor francezi, dar poezia Mirelei Aldea e departe de pastişă, talentul propriu şi cultura literară îi asigură originalitatea: „Bucăţi de ziuă s-au desprins din mine/şi globuri de-ntuneric m-au transformat în humă/în universul sumbru lăsat la colţ de stradă/răpusă de dorinţă păşind spre lumea ta/ascult tăcerea ce se lasă-n mine/şi-o inimă ce bate/un clopot ruginit de-atâtea sentimente/ce-au invadat nebune…” (E linişte şi pace). Disponibilitatea spaţială şi temporală, cu o excelentă mişcare de planuri şi proiecţii, arată că tânăra noastră autoare e total stăpână pe actul poetic, ce vine de la sine, din talent şi dorinţa spunerii. Cu alte cuvinte, parcă stă dincolo de poeziile scrise şi spune: Acestea (versurile) reprezintă oferta mea. E foarte adevărată, fiindcă în ele sunt eu. Chiar vă asigur de aceasta:„S-au strâns atâţia nori în mine/şi-ncepe ploaia, mă inundă/sunt rece acum/mi-e teamă doar să nu îngheţe/corpul meu/căci frigul mă va umple toată/gheţar aş fi, munte sticlos/atunci nimic n-ar mai rămâne/frânturi de gând s-ar destrăma/aş fi opacă, fără viaţă/n-aş mai fi eu, ci doar creaţia ta.” (Gheţar)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu